Op de toren zit een haan

Hubertus de Gouden Haan waait tijdens een storm van de kerktoren zo de zandbak van de school in! De kinderen van groep 1/2 laten hem aansterken in de poppenhoek en hebben een heleboel vragen voor Hubertus. Wie is hij en waar komt hij vandaan?Op de toren zit een haan

Hubertus gaat met de leerlingen op ontdekkingstocht door de school en de buurt. Zo leren ze hun buurt goed kennen en leren ze goed kijken naar de omgeving waar ze anders vrolijk iedere dag aan voorbij lopen. Het leren lezen en herkennen van de eigen omgeving draagt bij aan het ontwikkelen van cultureel bewustzijn en is een eerste kennismaking met erfgoed in de directe omgeving van de school.

PROJECTINFO

  • Doelgroep: groep 1, groep 2.
  • Discipline: cultureel erfgoed, wereldoriëntatie.
  • Leergebied: oriëntatie op jezelf, omgeving, school, buurt.
  • Locatie: in de klas en directe omgeving van de school
  • Duur: 9 lesuren uit te breiden tot een project voor een week.
  • Kosten: gratis te leen voor basisscholen uit de gemeente Loon op Zand.

LESMATERIAAL

  • Docentenhandleiding met kopieerbladen voor o.a. woordkaarten en themamateriaal,
  • Vier voorleesverhalen,
  • Vier kijkplaten,
  • Alle materialen ook digitaal.

LEERDOELEN

  • De leerling kan benoemen welke bijzondere objecten of landschapselementen hij/zij ziet in de eigen schoolomgeving. Denk aan een groot huis, een ronde toren, een lange rij bomen of een hoge dijk.

INDICATOREN DE CULTUUR LOPER

  • R1 – De leerling verwoordt eigen ervaringen en gevoelens in relatie tot de context.
  • O1 – De Leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.
  • O4 – De leerling stelt vragen aan zichzelf en zijn omgeving.

Aanvragen kan door te mailen naar CLIP Loon op Zand