Leskist de Romeinen in Brabant

In iedere geschiedenismethode wordt het thema ‘De Romeinen in Nederland’ behandeld. Maar waarom het geschiedenisboek openslaan als de leerlingen échte Romeinse voorwerpen in handen kunnen krijgen? Voorwerpen die door de Romeinen in Brabant zijn gebruikt. De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met de voorwerpen uit de leskist. Aan de hand van de voorwerpen en de daarbij behorende werkbladen leren zij over de verschillende aspecten van het leven in de Romeinse tijd, waaronder: het schrift, geld, kleding, infrastructuur, het badhuis, huizenbouw, religie, sport en spel en het leger.

leskist romeinen in brabant

PROJECTINFO

  • Doelgroep: groep 6, groep 7, groep 8, brugklassen
  • Discipline: Cultureel Erfgoed.
  • Leergebied: Oriëntatie op jezelf en de wereld.
  • Materialen: 32 archeologische voorwerpen (deels authentiek), Docentenhandleiding voor basis- en voorgezet onderwijs, Werkbladen, Vergrootglas, Achtergrondinformatie
  • Locatie: in de klas, eventueel aan te vullen met een museumbezoek
  • Duur: 2-3 weken.
  • Kosten: gratis te leen voor basisscholen uit de Gemeente Loon op Zand.

LEERDOELEN

  • De leerling kan vragen stellen bij erfgoed en in samenwerking met anderen verschillende bronnen raadplegen en informatie opzoeken om de vragen te beantwoorden.
  • De leerling kan erfgoed in de eigen omgeving koppelen aan onderwerpen in de regionale/nationale geschiedenis.
  • De leerling kan het verhaal bij het erfgoed plaatsen in de tijd en relateren aan hoe mensen in een bepaalde tijdsperiode woonden, leefden en werkten en daarbij verschillen en overeenkomsten noemen met nu.

INDICATOREN DE CULTUUR LOPER
er wordt met name gewerkt aan:

  • C3 – De leerling kan opgedane kennis toepassen.
  • O1 – De leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.
  • O4 – De leerling stelt vragen aan zichzelf en zijn omgeving.

Aanvragen kan door te mailen naar CLIP Loon op Zand