Van Grave(n) Naar Knokke(n)

In het gebied tussen Knokke in Vlaanderen en Grave in Nederland vind je sporen van oorlog en strijd terug in het landschap. Waarom zijn die versterkte steden, forten en linies juist op die plekken terug te vinden? En welke functie hebben de overblijfselen nu nog? In Noord-Brabant loopt een verdedigingslinie tussen Bergen op Zoom en Grave. We noemen deze linie de Zuiderwaterlinie. Het project wil leerlingen die in de buurt van deze linie wonen, kennis laten maken met de functie van een verdedigingswerk in heden en verleden.

In les 2 leren de leerlingen over het beleg van Breda in de Tachtigjarige Oorlog door middel van een toneelscript. De leerlingen verplaatsen zich in één van de historische personages en leven zich in de situatie in. Vervolgens kan de leerkracht kiezen uit meerdere lessuggesties, die op locatie uit te voeren zijn. De leerlingen ontdekken wat er nog te zien is van de verdedigingswerken bij hen in de buurt.

Van Grave(n) Naar Knokke(n) bestaat uit een educatieve film waarin acteur Jack Wouterse in vogelvlucht de leerlingen op reis meeneemt door tijd en ruimte. Bij de film zijn klassikale opdrachten gemaakt waarin de leerlingen de ontwikkelingen van verdedigingswerken in een chronologische volgorde zetten.
Het educatiemateriaal is ontwikkeld door Erfgoed Brabant in opdracht van de provincie Noord-Brabant in het kader van het Europese Interreg IVA-project ‘Forten en Linies in Grensbreed Perspectief’.

Van Grave(n) naar Knokke(n)

PROJECTINFO

  • Doelgroep: groep 7, groep 8.
  • Discipline: cultureel erfgoed, wereldoriëntatie.
  • Duur: 2 tot 12 lessen, afhankelijk van invulling door leerkracht.
  • Kosten: gratis te leen voor basisscholen uit de gemeente Loon op Zand.

LEERDOELEN

  •  Leerdoelen: Materialen: docentenhandleiding inclusief dvd, kaarten en Suske & Wiske-strip ‘De Laaiende Linies’. Locatie: in de klas en/of op locatie bij een verdedigingswerk.
    • Kennismaken met de functie van een verdedigingslinie in heden en verleden.
    • Chronologie aanbrengen in het ontstaan van een linie.
    • Verbanden leggen tussen begrippen en afbeeldingen en ze in een historische context plaatsen.
    • Leren over het leven rondom een verdedigingslinie in tijden van oorlog.
    • Kennismaken met een aantal belangrijke historische figuren uit de Tachtigjarige Oorlog.
    • Inleven in een personage ten tijde van een historische gebeurtenis.
    • Sluit aan bij de canon van de geschiedenis van Nederland (De Beeldenstorm, De Republiek, De Beemster, Napoleon Bonaparte, Willem van Oranje, De Eerste Wereldoorlog, De Tweede Wereldoorlog)

Aanvragen kan door te mailen naar CLIP Loon op Zand