Op stap met Jet en Jan, jong in 1910

Het dagelijks leven in Loon op Zand, 100 jaar geleden (in de tijd van Ot & Sien). Het verhaal van Jet en Jan is de rode draad. Aan de hand van deze twee leeftijdgenootjes uit 1910 maken de kinderen kennis met thema’s als kleding, wonen, school, de buurt, eten, spelen en werken in 1910.

Het project Jet En Jan bestaat uit kant-en-klaar lesmateriaal voor in de klas, inclusief een activiteitencircuit. Het project is ontwikkeld door Erfgoed Brabant in samenwerking met Heemkundekringen De Ketsheuvel en Loon op ‘t Sandt. De beide heemkundekringen hebben gezorgd voor het onmisbare, lokale tintje van het voorleesverhaal dat de leidraad vormt van het project.

Jet en Jan

PROJECTINFO

  • Doelgroep: groep 5
  • Discipline: Cultureel Erfgoed.
  • Leergebied: Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie, Nederlands
  • Materialen: lespakket met onder andere docentenhandleiding, tijdbalk met fotoserie en het Jet & Jan-bordspel.
  • Locatie: in de klas, aangevuld met uitnodigen Heemkundekring en /of een bezoek aan museum Oud Oosterhout.
  • Duur: 2-3 weken; 4 lessen van 60 – 85 minuten.
  • Kosten: gratis te leen voor basisscholen uit de Gemeente Loon op Zand.

LEERDOELEN

  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed hanteren (sporen uit het verleden, waarde van bewaren, heden, toekomst, respect) door voorbeelden van erfgoed van zichzelf, van hun eigen familie en in de eigen omgeving te benoemen.
  • De leerling kan aangeven wat redenen zijn waarom je erfgoed bewaart voor later.
  • De leerling kan vragen stellen bij het onderzoeken van eigenschappen en details van erfgoed.
  • De leerling kan het verhaal dat bij het erfgoed hoort reproduceren.
  • De leerling kan verschillen en overeenkomsten weergeven tussen heden en verleden aan de hand van erfgoed.
  • De leerling kan aanwijzingen opvolgen hoe met erfgoed in een specifieke situatie om te gaan.
  • Met de extra lessuggesties kan de leerling de (bewaar)plaats van erfgoed lokaliseren op een plattegrond

INDICATOREN De CULTUUR LOPER
Er wordt met name gewerkt aan:

  • C1 – De leerling kan zich een voorstelling maken van een gebeurtenis, ervaring of idee en deze uiten.
  • C3 – De leerling kan opgedane kennis toepassen.
  • O1 – De leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.
  • O4 – De leerling stelt vragen aan zichzelf en zijn omgeving.

Aanvragen kan door te mailen naar CLIP Loon op Zand