De Middeleeuwse Stad

De Leskist Middeleeuwse Stad bevat voorwerpen van Erfgoed Brabant. In de klas wordt een middeleeuws landschap uitgerold in de vorm van een vloerkleed. Waar zouden de boeren het land gaan bewerken? Wat was de beste handelsplek? Op welke plaatsen wilden de mensen graag wonen? Hoe ontstond een stad?

Met behulp van een kasteel, boerderijen, huisjes, een klooster en een stadhuis krijgt de middeleeuwse stad langzaam maar zeker vorm. Daarna onderzoeken de leerlingen in groepjes het leven in de middeleeuwse stad aan de hand van historische bronnen.

Middeleeuwse Stad

PROJECTINFO

  • Doelgroep: groep 6 en groep 7
  • Discipline: Cultureel Erfgoed.
  • Leergebied: Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie.
  • Materialen: kant-en-klaar pakket inclusief docentenhandleiding, vloerkleed met houten huisjes, bronnen en opdrachten, middeleeuwse voorwerpen en het Standenspel (met 5 spelborden per klas).
  • Locatie: in de klas; een museumbezoek of stadswandeling is optioneel.
  • Duur: naar keuze; van drie lesuren tot een projectweek.
  • Kosten: CLIP heeft de leskist ter waarde van €1250,oo gekocht en stelt deze gratis beschikbaar aan het basisonderwijs in de Gemeente Loon op Zand.

LEERDOELEN

  • De leerling kan erfgoed in de eigen omgeving koppelen aan onderwerpen in de regionale/nationale geschiedenis
  • De leerling kan het verhaal bij het erfgoed plaatsen in de tijd en relateren aan hoe mensen in een bepaalde tijdsperiode woonden, leefden en werkten en daarbij verschillen en overeenkomsten noemen met het nu.
  • De leerling kan vragen stellen bij erfgoed en ism anderen verschillende bronnen raadplegen en informatie opzoeken om vragen te beantwoorden.

INDICATOREN DE CULTUUR LOPER
Er wordt met name gewerkt aan:

  • C1 – De leerling kan zich een voorstelling maken van een gebeurtenis, ervaring of idee en deze uiten.
  • C3 – De leerling kan opgedane kennis toepassen.
  • O1 – De leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.
  • O4 – De leerling stelt vragen aan zichzelf en zijn omgeving.
  • O5 – De leerling verzamelt, selecteert en maakt kritisch gebruik van verschillende bronnen.
  • O6 – De leerling gaat door met onderzoeken tot zijn doel bereikt is.

Aanvragen kan door te mailen naar CLIP Loon op Zand