Daor hedde de Guld

Schuttersgilden zijn ontstaan in de Middeleeuwen, maar bestaan nog steeds! Veel kinderen zullen wel eens van een schuttersgilde hebben gehoord. Maar wat is nu eigenlijk een schuttersgilde? En hoe en in welke tijd zijn deze gilden ontstaan? Hoe functioneren de gilden op de dag van vandaag?

Dit lespakket stelt docenten in staat hun leerlingen in korte tijd in aanraking te brengen met de bijzondere geschiedenis en tradities van schuttersgilden. Startpunt van het lespakket is een video waarin een klas kinderen wordt gevolgd bij een onderzoek naar de achtergronden van de schuttersgilden.

Zij ontdekken relaties met ridders, oorlogen, religie en het voortbestaan van de tradities tot op vandaag. In de (schriftelijke) lessen wordt verdieping van de informatie uit de video aangeboden. De lessen hebben verschillende thema’s. De docent kan ervoor kiezen alle leerlingen alle lessen te laten uitvoeren, maar er kan ook een selectie worden gemaakt, of een onderlinge verdeling. Uiteraard is het ook mogelijk alleen de video te laten zien en daar een gesprek met de klas over te houden.

In alle lessen wordt gebruik gemaakt van beeldmateriaal uit verschillende perioden. Werkbladen helpen de leerlingen om de aangeboden informatie en opdrachten te verwerken. De leerlingen kunnen zelfstandig met de werkbladen aan de slag. In de werkbladen wordt aan leerlingen ook de opdracht gegeven vragen te bedenken die zij aan een lid van een schuttersgilde zouden willen stellen.

In de klas kan vervolgens een lid van een schuttersgilde worden uitgenodigd. Hij kan in korte tijd vragen van leerlingen beantwoorden als bijvoorbeeld de kleur van de kleding zoals die gedragen wordt door de gildebroeders en -zusters en over voorwerpen zoals koningszilver, vaandels, standaarden, enz.

Gilden

PROJECTINFO

  • Doelgroep: groep 7, groep 8
  • Discipline: Cultureel Erfgoed
  • Materialen: map met docentenhandleiding en leerlingmateriaal (informatiebladen, opdrachtbladen, antwoordbladen) + DVD. Op de DVD staan ook alle documenten uit de lesmap digitaal.
    Het lesmateriaal vormt aanleiding voor het bezoeken van een activiteit van een plaatselijk schuttersgilde of een bezoek van een lid van een schuttersgilde aan de klas. De school kan, in overleg met de lokale gilden, een programma op maat samenstellen voor de kinderen van groep 7 en groep 8, met activiteiten op de gildencomplex, zoals:
    –      Korte uitleg over gilden St. Ambrosius, St. Hubertus Loon op Zand en St. Jan Baptist Kaatsheuvel.
    –      Vendelzwaaien en trommen
    –      Bazuin blazen
    –      Diverse demonstraties. Enkele leden zullen aanwezig zijn in vol tenue.
    Neem hiervoor contact op met Jan Vera,  0416 362 609.
  • Locatie: Klas en Gildencomplex
  • Duur: min. 1 uur, max. 5 uur. Het lesmateriaal is zo gemaakt, dat de docent er naar behoefte keuzes uit kan maken.
  • Kosten: Lesmateriaal is, voor scholen uit de gemeente Loon op Zand, gratis te leen bij CLIP Loon op Zand.

LEERDOELEN

  • Leerdoelen: Leerlingen krijgen een beeld van het ontstaan van schuttersgilden in de Middeleeuwen;
    zij leren over tradities en taken van schuttersgilden; zij leren over de rol van schuttersgilden nu; zij leren over het leven in de Middeleeuwen.
  • Leergebied: Geschiedenis: thema Middeleeuwen, levensbeschouwing, omgevingsonderwijs.

 

Aanvragen kan door te mailen naar CLIP Loon op Zand